Není beat jako beat

Když se řekne beat, většina lidí má jasno. Vybaví se jim klasický rock a kapely jako Beatles nebo Rolling Stones. Když se řekne off-beat, ti zasvěcenější si vzpomenou na – pro Evropany netradiční – tvoření rytmu, které se vyskytuje převážně v jazzu. Ostatní si tento výraz najdou ve slovníku, kde se jako český ekvivalent nachází slovo „neobvyklý“. S ideou nezařaditelnosti si obrat offbeat jako název zvolila pro své seskupení šestice libereckých zpěváků. Když se řekne beat-box, není třeba překladu ani dlouhého vysvětlování. Tento termín je v dnešní době srozumitelný snad všem. Ne každý však ví, že na tenhle obor máme v Liberci opravdového mistra…

Famózní večer ve společnosti vokálního sextetu Offbeat a Míry Pilaře prožili všichni, kteří 8. února dorazili do Experimentálního studia.

Hned při vstupu do sálu mě upoutala originální kulisa formace Offbeat. Název sextetu ztvárněný pomocí graffiti výborně vystihuje, že Offbeat se nechce držet pouze zaběhnuté tradice a nebojí se hudebně experimentovat.

V půl osmé, na kdy byl stanoven oficiální začátek koncertu, bylo hlediště tak z poloviny zaplněno. Hned po první písničce na toto konto Miloš Krasnický pronesl vtipnou poznámku, že se vstupem na pódium čekali, až dorazí tramvaj, která má přijíždět po půl, ale jaksi nedorazila. Pro všechny, kteří si tuhle akci nechali ujít, to dle mého názoru byla velká škoda. Tohle totiž nebyl obyčejný koncert.

Vystoupení zahájilo seskupení Offbeat. Vedoucím je tu Miloš Krasnický, který celým večerem provázel a představil se jako velký showman a talentovaný učedník beatboxu. Od tohoto sextetu jsme slyšeli upravené skladby interpretů jako Toxic Audio, The Manhattan Transfer, Cadence. Nejvíce písní si však sestava Offbeat vypůjčila od švédského vokálního kvintetu The Real Group. Největší dojem na mě v první polovině koncertu zanechal song Small talk, který vytvořil právě jeden ze členů stockholmské formace Anders Edenroth. Po úvodních písních, kdy se Offbeat představili, přizvali si na pódium Míru Pilaře a od té chvíle jsem nevycházela z úžasu. Míra svým neuvěřitelně skvělým beatboxem doprovázel další skladby. A protože Miloši Krasnickému něco ze svého umu předal, byl vyzván, aby i přítomným divákům přiblížil beatbox. Začal tedy opravdu veselý workshop. Míra řekl pár slov k začátkům beatboxu a pak už se pustil do zvukových ukázek jednotlivých částí bicí soupravy. Snažil se nám přiblížit vytváření zvuku kopáku, snareu, hajtky a taky tom tomů – ty jsou v jeho podání úžasné, ale napodobit ho, bylo pro většinu z nás nemožné. Natož když jednotlivé nástroje pospojoval a předvedl „sólo“ bicích. Naprostou perlou bylo, když se zmínil o jednom z nejlepších beatboxerů, newyorském muzikantovi Rahzelovi. Ten beatbox spojuje se zpěvem a Míra to ukázal takovým způsobem, že celý sál poslouchal se zatajeným dechem. Po krátké lekci nastoupil opět Offbeat. S Mírou provedli další píseň a následovala krátká přestávka. Po ní členové Offbeatu zazpívali dvě skladby a na další se připojil Míra. Píseň Words, opět z dílny Anderse Edenrotha, byla druhou, která mě velmi zaujala. I přesto, že je rytmicky dost obtížná, Míra se při ní znovu ukázal jako skutečný beatboxový machr.

Součástí koncertu bylo samozřejmě také samostatné vystoupení Míry „Mirase“ Pilaře. Předvedl své umění v plném rozsahu. K prezentaci si zvolil jiné hudební styly, než jaké jsme do té doby slyšeli. Nejlépe jeho obratnost vynikla při ukázce drum´n´bass. Také ukázal, co všechno umí ve spolupráci se svým loop stationem. Opravdu dech beroucí show. Na konci večera se k Mírovi na pódium ještě jednou vrátili členové Offbeatu, aby společně vystoupení zakončili. Po neutuchajícím potlesku se Offbeat spolu s Mírou ukázali naposledy a krátkým přídavkem se rozloučili.

Web:Offbeat.cz, mirasbeatbox.wz.cz